Thursday 3 October 2013

Percayalah, aku lain.

Trust me, I'm different.

Aku yang dulu bukanlah yang sekarang. Dulu orang kata aku tomboy plus gengster plus kasar plus kasar gila tahap infiniti, sekarang aku pemalu gila plus sopan santun plus comel plus baik hati plus lemah lembut gila tahap infiniti. Nampak sangat masuk bakul angkat sendiri en. Ha ha ha!

Kadang-kadang bila aku nak berubah jadi yang lebih baik daripada dulu mesti ada orang yang akan halang niat suci murni aku yang tulus tu. Hmm. Tapi nak buat cemana kan. Itulah hakikat kehidupan. Nak tak nak aku kena terima dengan hati yang terbentang luas bak seluas pantai yang jernih. Lulz.

Selalunya aku memang macam ni. Cakap berlapik-lapik sampaikan kadang-kadang orang tak faham mesej atau isi yang aku cuba sampaikan. Tapi nak buat cemana, orang Melayu memang cemni kan? Adat sopan terlalu tinggi. Atau bahasa yang lebih santai, sarcasm.

Nak dijadikan cerita, haritu masa aku tengah bergelak ketawa berborak bersama rakan sekelas. Ada la sorang classmate aku ni. Dia usik yang aku dah ada boyfriend. Aku pun mengiyakan je lah padahal tak pun. Pastu kawan aku yang lain kat situ ada yang buat-buat terkejut, ada yang perli, ada yang tergelak, dan ada yang tak kisah punz. Pastu ada sorang ni haa. Dia macam terkejut pastu macam perli lah, dia cakap kat aku;

"SERIOUS NOKHAROM KO ADA BOYFRIEND ALIA??!!!"

"Kenapa? Kau pikir kau sorang je ke boleh ada boyfriend?" *perli tahap arwah sambil flips tudung*

Dia sengih kejap sebab terasa mungkin ataupun dia teringat pakwe lama dia pastu dia jawab balik,

"Manalah tahu en. Orang macam kau ni en selalunya single." *usha tak puas hati*

Time ni aku dah membara gak la. Dia perli aku depan semua orang kot. Eh sabajap kau haa. Tapi aku nak jaga air muka dia. So aku takdela nak gi tumbuk dia ke ape en. Iman dan kesabaran aku tengah tinggi time ni. Ditambah pula dengan mood aku yang baik sejak pagi. Peh peh.

*senyum* "Orang macam aku ni macam mana?"

"Erm, macam kau lah. Gengster, kasar. Hahaha."

"Pandai nya kau judge aku. Hebat la weh! Cane kau buat? Nak belajar gak!"

Dia gelak tak berhenti. Siot.

Aku: "Kau nak gaduh ke weh senanye haa? Cakap je lah hak elah" *sambil senyum*

"Eh jom la nak fight ke boleh boleh"

Pastu dia diri konon nak gaduh la tuh. Aku tahan diri aku. Tangan aku dah sedia nak tumbuk dia. Tak sia sia aku belajar menumbuk haritu. Hahaha. Tapi aku sabar lagi. So aku buat-buat ukur sape paling tinggi. Pastu aku cakap dia pendek. Pastu dia marah aku pastu pastu aku blah dari situ. Pastu pastu ah!

Dipendekkan cerita, aku tak faham ah kenapa orang asyik judge aku dari segi luaran je hah? Pernah ke korang tengok diri aku dari segi dalaman? Hati aku? Budi bahasa aku? Aku sengaja tunjuk aku kasar sebab aku nak protect diri aku. Aku taknak ditindas. Aku taknak orang pandang aku lemah walaupun hakikatnya macamtu. Korang tahu tak aku ni senanye terer masak kemas rumah sapu sampah baiki rantai basikal potong bawang flips telur dalam frying pan panjat bumbung rumah gosok baju sampai terbakar khatam al Quran mengajar orang mengaji marah orang ah ah ah macam macam lagi lah.

Yang tu taknak judge pulak? Heh tak faham betul aku. Agak-agak apa perasaan kauorang kalau orang tetap judge kau walaupun kau ni lemah lembut baik gila suci rajin tak buat jahat gila nokharom? Oh mesti kauorang akan jawab;

"Alah buat tak tahu je apa orang kata. Kita hidup ni kan sendiri-2 je. Apa kesah pasal orang."

Indeed. You will say this or maybe something else that similar with this sentence, rite? But then you dont realize that you did the same thing, too. Don't you?



Please people. Wake up and open your mind! Eh kemon la. Kita kan manusia. Sama-sama buat salah dan silap.

Tapi,

Kita ada banyak lagi cara yang baik dan murni untuk tegur salah orang. Katakanlah orang tu tak bertudung, takkanlah kau nak terus pergi serang dia pastu marah dia ataupun perli cemtu. There's more polite way (or nak berdakwah sekalipun) than buat cemtu. Contohnya, kau hadiahkan lah dia tudung ke ape en.

Dalam kes aku ni pulak, aku rasa aku patut hadiahkan dia cellotape ataupun berus gigi untuk dia jaga mulut dia tu. Sounds more polite kan? Hahahaha! ((kejam sepatutnya -.-)) and SHE DESERVES THAT!!! HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA how cruel i am ((-,-))

Trust me, I'm different from the other person you've ever known. There's only one me in this world. So do appreciate me before I'm gone.

*dialog telah diubah sedikit untuk menambah kepuasan hati penulis*

Aku punya entri memang panjang-panjang. This is the other way for me to express my feelings daripada aku pergi belasah orang.

Nota selit: Actually, I want to cry and I need a hug...

No comments:

Post a Comment