Thursday 5 September 2013

Malam itu.

Aku: Abah, nak tanya boleh?

Abah: *angguk*

Aku: Abah pernah stress?

Abah: Uii selalu. Tiap-tiap hari abah stress. Stress kat rumah. Stress kat ofis.

Aku: Kalau abah stress abah buat apa?

Abah: Makan lah. *sambil mengunyah dengan gaya paling watlek*

Aku: Makan ja?

Abah: Kalau tak, tidoq. Sama la macam hang buat. *perli*

Aku: Hahaha. Selain tu buat apa?

Abah: Kalau hang stress, hang pi la kemas rumah, sapu sampah. Mak hang tu stress tengok rumah bersepah. Sebab tu la dia marah hang.

Aku: Tapi dia asyik ulang ayat yang sama ja -,- ohhh. Alia tau. Nanti mak mesti rindu Alia sebab tu la dia asyik cakap takmau bagi pindah hahaha.

Abah: Memang la. Nanti abah pun rindu hang jugak.

Aku: *tergamam tanpa kata*
Terkejut lak abah cakap cemtu. Ye ah laki en jarang cakap pasal rindu semua ni hihihi

Abah: Mak hang memang cemtu pun. Masa syamim takdak selalu dok cakap pasai mim. Bila mim balik dok bergaduh pulak. Sama la macam iwan pun. Iwan ada dok kata itu ini. Iwan takdak dok sebok suruh balik pulak.

Aku: *sengih tak tentu pasal*

I like this kind of conersation. Really short but meaningful. Selalunya jarang cakap dengan abah sebab abah selalu busy. Tapi tadi aku tanya soalan tu sebab sedih kena marah dengan mak lol *facepalm*.

Pastu abah tanya,

"Cuti bila?"

"Bulan 11 la. Mungkin 20 hb kot. Awat?"

"Tak boleh ka pindah awai sikit?"

"Boleh ja. Awat?"

"Stress dengaq mak hang beletiaq kat hang tetiap hari."

Aku memang nak pun pergi dari sini. Tapi aku takut. Aku takut aku rindukan mak, abah, dan semua. Ya, aku makin emotional sekarang. Tak tahulah kenapa. Dulu aku yang nak pergi sangat. Mungkin perasaan sayang + gedik tu makin melonjak-lonjak sekarang. Entahlah. Makin matang agaknya.

Hahaha.

Sayang abah seorang.



Nota selit: Takkan ada dua Abah dalam dunia ni. Hargailah sebelum terlambat.

No comments:

Post a Comment