Sunday 7 July 2013

Coretan Ramadhan.

Bila teringatkan bulan puasa yang makin dekat ni, aku jadi teringat dengan zaman kanak-kanak aku dulu. Seingat aku, aku start puasa betul-betul time darjah 6. Time tu dah menginjak ke zaman ke-baligh-an sikit hehe. Dan zaman tu aku dah start mengenali dunia yang sebenar dan belajar jadi matang ^^

Gambar tiada motif semestinya
Masa aku darjah 4 & 5 dulu, aku tinggal dengan Mak Tok. Itulah first time dalam hidup aku berpuasa tanpa keluarga (mak abah) disisi. Tapi time tu tak rasa sangat. Biasalah time tu budak-budak lagi en haha. Seingat aku, setiap petang Pak Long akan bawa aku dengan sepupu aku, Ashraf, pergi bazar ramadhan. Time tu dah siap dengan list lagi nak makan apa nnt haha. Pastu bila Pak Long jalan depan sikit, aku dengan Ashraf akan cari orang yang jual mercun. Pastu share duit sama-sama pastu beli lah mercun yang 'tak membahayakan'. Haha. Setiap malam, kitorang akan main dekat padang sambil lawan antara taman. Hewhew ^^. Seingat aku jugak time darjah 4/5 ni, aku pernah buka puasa dekat sekolah sebab masuk tadarus. So memang best gila lah :D

Gambar ada kena mengena sikit

Kenangan berpuasa yang paling aku ingat sekali time aku form 3 semestinya. Time tu second time aku sambut puasa tanpa mak. Tapi kali ni ketiadaan mak tu sangat dirasai. Aku hidup dengan Afiq & Abah je. Semua tanggungjawab jatuh atas bahu aku. Aku kena dan wajib pikul tanggungjawab tu. Lagipun beberapa bulan sebelum tu pun mak dah memang takde kat rumah so aku kena buatlah semua tu. Aku kena jaga abah, siram pokok, basuh baju, gosok baju sekolah afiq, seterika baju kerja abah, siapkan makanan, kemas rumah, basuh baju, lipat baju, beli barang dapur, macam-macam lagi lah.

So setiap pagi, aku akan bangun pukul 5. Lepastu aku turun keluarkan apa yang patut dalam fridge tu pastu masak. Abah dengan Afiq sangat simple, dimana apa je yang aku masak dorang akan makan tanpa banyak bunyi. Aku sediakan koko crunch pun takde masalah :D around 5.20 cemtu, aku akan kejutkan abah & afiq pastu kami sahur sama-sama.

Lepastu, solat subuh & bersiap pergi sekolah. Habis sekolah pukul 1.50 tapi aku akan stayback sampai pukul 3 atau 4 buat homework semua pastu baru balik. Perjalanan ke rumah ambil masa lebih kurang 1 jam setengah paling cepat kalau driver bas tu seorang yang cepat dan tangkas. Sampai dekat Greenwood lebih kurang pukul 5 lebih dan aku akan beli apa yang boleh dimakan untuk berbuka nanti. Kalau driver bas T204 tu sampai awal, aku akan beli dekat Bazar Ramadhan area Samudra nanti. Mmg dalam beg aku dah siap dgn satu beg utk memudahkan kerja aku ^^v tapi aku cuma pergi bazar kalau aku ingat nak bawak duit lebih la. Kalau tak bawak mmg kena masak sendiri la kat rumah.

Sampai rumah, aku akan rehat kejap pastu pukul 6 aku turun dapur untuk masak. Seingat aku, abah memang tak berapa gemar makan luar so first week puasa aku tak pergi bazar pun. Aku masak sendiri je apa yang ada dalam peti ais tu hehe. Dan ada satu buku resepi ni entah siapa yang beli sangat membantu aku tiap-tiap hari. Tajuk dia, Selera Orang Bujang. Kehkehkeh. Sebelum nak masak, mesti selak buku ni dulu ah :D

Yang paling menyentuh hati aku bila abah cakap,

"Ni mak takde kejap pun dah boleh hidup. Kalau mak takde betul-betul nanti mesti boleh survive en?"

Terkedu aku bila dengar cemtu. Mak takde kejap dengan mak takde selamanya akan memberi impak yang sangat kuat dalam hidup doh. Hmm sedih pulak ayat tu.

Lepas habis iftar sesame, kitorang akan solat maghrib berjemaah & pergi terawih. Lepas habis terawih, abah akan pergi mana-mana kedai untuk makan. Abah kata aku kedekut. Masak sikit sangat haha. Bukannya kedekut tapi aku berjimat. Kalau barang dapur habis nanti, aku jugak yang kena pergi beli -.-

Oh ya, seingat aku lagi, lepas 7 hari berpuasa aku kena gastrik. Sebab bila berbuka je minum air gas sebab malas buat air haha. So lepas kejadian tu, abah pun akan bagi duit lebih untuk aku beli air soya dekat bazar ^^. Lulz gila.

Second week of puasa, baru mak dengan abang iwan balik. Time tu beban aku berkurangan sikit lah. Iwan memang terer masak so dia lah yang akan siapkan semuanya while aku chill je dalam bilik :D and bila terawih, dia yang akan imamkan kami sekeluarga ^^ i'm so proud of him. Hehe.

Actually, ada banyak lagi kenangan berpuasa sepanjang 16 tahun aku hidup. Curi minum air lah, korek hidung senyap-senyap (euww), buka buku resepi tiap-tiap hari, macam-macam lagi lah. Tapi yang ni je yang aku teringat sekarang. And I hope this Ramadhan, my life will be better than the past.

Selamat berpuasa aku ucapkan kepada mereka yang mengenali diriku, baik yang mengenali secara langsung ataupun secara tidak langsung. Semoga anda menyambut Ramadhan dengan hati yang terbuka dan perbanyakkan buat ibadat sunat dan kurangkan mengumpat! (Note to self) Jadikan Ramadhan kali ini sebagai medan untuk anda berperang dengan nafsu anda. Perangi mereka habis-habisan! Jangan lupa untuk mencipta memori yang indah ya! =)

Marhaban ya Ramadhan!



Nota selit: Aku cuba untuk elakkan terlalu bersosial (online) dalam Ramadhan kali ni. Kurangkan FB, Twitter, Blog, Whatsapp, Message, Call & blablabla. Amboi banyaknya -.- oh ya, mengumpat a.k.a gosip sekali! :p

No comments:

Post a Comment