Tuesday 26 November 2013

Apa yang hang fikir? Entah.

Belakangan ini, banyak benda betul yang bermain di minda. Otak berfungsi dengan terlebih baik sebab nak proses apa yang aku nak fikir sampaikan jadi sesak. Sampai satu tahap aku macam tak berada dalam dunia sebenar. Aku rasa macam ada di dunia khayalan. Dunia imaginasi. Dunia yang aku cipta sendiri. Tak ada jalan keluar. Duduk situ lepastu fikir masalah. Orang lalu sebelah pun tak perasan. Banyak benda betul aku fikir. Sampailah aku termimpi benda yang aku fikir tu.

Dalam mimpi tu semua benda yang aku fikir (frasa benda yang aku fikir & berkaitan, rasanya lebih sesuai dan kedengaran matang drp frasa MASALAH) datang secara mendadak. Aku tak pasti dengan apa yang aku mimpi tu tapi aku dapat rasa yang ada jalan penyelesaian sekali untuk benda yang aku fikir tu dalam mimpi yang diilhamkan tu. Dan disebabkan aku tak dapat fikir apa yang aku fikir tu maka aku telah meluahkan apa yang difikir kpd kakak2 sepupu ku yang lebih matang dalam soal hidup. Dan tak sangka respon yang diterima begitu berbeza-beza dan agak memberansangkan :) sebab tu lah bila rasa tak tahan ke ape, kena luahkan so tak rasa terbeban wpun kengkadang tak dpt respon sgt.

Erm so ada yang kata aku ni hidup dah macam orang dewasa pasal banyak sangat benda nak fikir. Ada yang kata aku ni terlampau serious dan tak reti nak enjoy life err zzz. Ada yang kata benda ni biasa je tapi mungkin sebab aku overthinking so benda ni nampak serious bagi aku. Dan macam-macam lagi lah respon yang aku dapat.

Dan tatkala aku sibuk fikir aku sorang je dalam rumah yang terlebih fikir, ada lagi orang yang terlebih fikir daripada aku. Abah lagi banyak benda nak kena fikir tapi boleh gak bahagikan masa untuk dengar apa yang aku fikir tu. Mak pun banyak benda fikir tapi mak tetap ada gak masa nak membebel kat aku. Jadi aku terfikir kenapa aku kena rumitkan keadaan dengan menyusahkan kepala otak dengan semua ni? Aku boleh je list kan apa masalah dan cari penyelesaian satu per satu drp serabutkan semua benda sekali enn :)

Jadi aku pun find another way to shift that problem to something else. Aku kembali menyemak apa benda yang boleh buat aku happy balik. Aku pergi enjoy diri sendiri. Tenangkan fikiran. Dengar apa yang orang fikir. Buang masa. Ambil masa. Pergi gym. Layan drama korea. Cakap sorang-sorang. Menjerit. Makan. Keluar dengan kawan. Dan macam-macam lagi benda yang boleh buat.

Buang masa bersama orang tersayang :)


Bersama-samalah kita berfikiran positif dalam setiap perkara dan cuba bantu orang dalam menyelesaikan apa yang difikirkan oleh beliau ((masalah)). Nescaya akan ada bantuan daripada Allah untuk membantu kita menyelesaikan apa yang difikirkan oleh kita ((masalah)).

Nota selit: Kenkadang apa benda yang aku fikir pun taktau sebab banyak benda sangat yang aku fikir yang menyebabkan aku taktahu apa benda yang aku fikir dan merumitkan benda yang aku fikir. Erm agak-agak apa yang hangpa fikir aku tengah fikir sekarang?

_______________________________________

Enrich your vocab!

Fikir = Pikiaq (loghat kedah)
        = Pikior (loghat perak)
        = Think (loghat omputeh)

No comments:

Post a Comment